Thursday, February 27, 2014

Tak tahu nak capai cita-cita?Bagaimana?

    Aku ada apa yang orang tak ada. Aku tak ada apa yang orang ada. Tapi bukan itu yang dipersoalkan. Apa yang orang soalkan ialah APA YANG KAU ADA ITU KAU USAHAKAN?. Terdiam. Aku terdiam. Aku takut. Bila aku melangkah bermakna aku mengambil risiko. Andai kata risiko itu tidak dapat aku tanggung jadi bagaimana dengan langkah seterusnya? Bila pula aku berhenti melangkah dan sentiasa berada di zon selesa. Aku akan menjadi manusia biasa. Seperti bangun pagi, mandi, makan, tidur dan bangun pagi, mandi makan dan tidur. Jadi bagaimana?

     Aku perlu melakukan sebaik mungkin dalam kehidupan aku. Takkan aku nak tengok orang yang lain berjaya. Aku pun nak juga. Tapi bagaimana? Aku menangis dan menangis memikirkan bagaimana unuk aku berjaya. Aku merayu dan merayu, berdoa dan berdoa kepada Allah agar jadikan aku manusia yang berjaya. Kalau tak usaha bagaimana? Aku tak tahu masa depan aku kalau aku tak ciptakan sekarang. Begitu juga kawan-kawan saya yang ingin berjaya.

     Mudah. Pertama, lukis atau tulis plan-plan yang korang ada. satu keras satu plan. kalau boleh lebih pada dua. Plan ni adalah untuk sebarang kemungkinan. Jika plan 1 yang korang gunakan tidak menjadi anda terselamat dengan adanya plan kedua. Jika kedua juga tidak menjadi korang boleh gunakan plan ketiga. Begitulah seterusnya.

    Cara membuat plan. Pertama, lukis atau tulis impian-impian yang betul-betul korang impikan menjadikan plan yang pertama. Tulis dari bawah ke atas dalam kertas secara beringkat cara korang ingin mencapai impian korang itu. Berfikir jalan yang ,macam mana korang nak untuk capai impian itu dan catitkan di situ.

Macam ni. Dengan cara macam ni korang akan lebih mudah untuk cipta kejayaan korang. Mungkin korang akan jadi lebih berdisplin dalam mencapai cita-cita. Harap korang dapat mencuba. Kalau ada pertanyaaan tentang benda ni korang boleh cari saya.

FACEBOOK- LIYANA ANAYIL
TWITTER- @YANALIYA1

Terima kasih.. :)

No comments:

Post a Comment